SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

YOLCU NAMAZI BAHSİ

<< 741 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

131 - (741) حدثني هناد بن السري. حدثنا أبو الأحوص عن أشعث، عن أبيه، عن مسروق. قال:

 سألت عائشة عن عمل رسول الله صلى الله عليه وسلم؟ فقالت: كان يحب الدائم. قال قلت: أي حين كان يصلي؟ فقالت: كان إذا سمع الصارخ، قام فصلى.

 

[ش (الصارخ) قال النووي: الصارخ هنا هو الديك، باتفاق العلماء. قالوا: وسمي بذلك لكثرة صياحه]

{131}

Bana, Hennad b. Seriy rivayet etti. (Dediki): Bize, Ebû'l-Ahvas, Eş'as'dan, o da babasından, o da Mesrûk'dan naklen rivayet etti. Mesrûk şöyle demiş: 

 

Âişe'ye, Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in amelini sordum :

 

  Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) devamlı olan ameli severdi, cevâbını verdi.

 

  Ne zaman namaz kılardı? dedim.

 

  Horozun sesini işittiği zaman kalkar, namaz kılardı; dedi.

 

 

İzah:

Bu hadîsi Buhari «Kitâbu't-Teheccüd» ve «Kitâbü'r-Rikaak» da; Ebû Dâvûd ile. Nesâî «Kitâbu's-Salât»da muhtelif râvîlerden tahrîc etmişlerdir.

 

Devamlı amel'den murâd, örf-ü âdete göre, devamlı sayılandır. Yoksa bütün zamanları ibâdetle doldurmak değildir. Çünkü kul için bunun imkânı yokdur.

 

Sarih : Na'racı ve yaygaracı mânâsına gelirse de, burada ondan murâd horozdur. Horoz, ekseriyetle gece yarısı ve sabaha karşı öter.

 

Demek oluyor ki, Resûl-ü Zîşân (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Efendimizin her gece âdeti, horoz öttükden sonra kalkıp namaz kılmakmış. Bâzıları horoz ötümü zamanının, devam bildirmediğini ileri sürerek, bunun Peygamber (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in devamına zıd düştüğünü iddia et.mişlerse de kendilerine buradaki devamdan maksad bütün vakitleri ibâdetle doldurmak değil, her gece horoz öttükçe kalkarak ibâdete devam etmesidir; şeklinde cevâp verilmişdir.